FAQ

VANLIGA FRÅGOR

Foto: Love by Emelie www.lovebyemelie.se

GÖR NI NÅT ANNORLUNDA NU UNDER PANDEMIN?


Vi har full förståelse för den oro som finns och vill att alla våra kunder ska känna sig trygga med att vi gör allt vi kan för att fullfölja våra bokningar i den mån det är möjligt under så trygga förhållanden som möjligt för att undvika smittspridning. Läs mer om våra försiktighetsåtgärder här.



JAG VET INTE OM BRÖLLOPET BLIR AV. HUR SKA JAG TÄNKA?


Det finns inga som helst garantier för hur läget utvecklar sig så är du osäker, ber vi dig återkomma med din förfrågan när datumet närmar sig.



VAD HÄNDER OM JAG MÅSTE OM- ELLER AVBOKA PGA COVID-19?


Handpenningen som du betalar in för att bokningen ska bli bindande och vi ska göra oss tillgängliga ditt datum, återbetalas inte. Vid avbokning tillkommer inga andra kostnader så länge du avbokar senast 30 dagar innan bröllopet. En ombokningskostnad tillkommer däremot på alla ombokningar. Vänligen läs noggrant igenom våra villkor här och meddela oss i god tid om du tror att du kommer behöva om- eller avboka för att undvika riskera extra kostnader. Skulle du ha några som helst funderingar, finns vi här för att svara på dina frågor.



VARFÖR MÅSTE JAG BETALA IN HANDPENNING NU?


Med anledning av att vi trots pandemin har ett högt tryck på förfrågningar och bokningar, gör vi inga avsteg från våra villkor. Vi tar ut en handpenning för att vi ska göra oss tillgängliga ditt datum och för att bokningen ska bli bindande.



KAN JAG PRELIMINÄRBOKA ER?


Nej, vi kan inte preliminärboka några datum då vi riskerar att göra oss otillgängliga för andra som vill boka oss. Är du osäker på om/när bröllopet blir av, är det bättre om du avvaktar med din bokning alt bokar oss ett datum och istället om- eller avbokar vid behov.



VILKA PRODUKTER ANVÄNDER NI?


Vi använder oss av produkter som ger ett gott och hållbart resultat. Sminket vi använder ska kunna uppfylla olika syften och hålla en god kvalitet. I och med att våra uppdrag varierar och kunderna har olika önskemål, behöver det dessutom vara multifunktionellt. Det ska passa olika hudtyper och hudtoner, samtidigt som det ska ge ett gott resultat och vara hållbart. Våra sminkväskor innehåller bl a Färg Makeup, MAC, Becca Cosmetics, Urban Decay, Kat Von D, Laura Mercier, Linda Hallberg Cosmetics, Paris Berlin, Anastasia, Clinique, Clarins, Dior m.fl. 


 

JAG ÄR ALLERGISK. HUR LÖSER NI DET?


Vi diskuterar alltid med kunden om hur vi på bästa sätt kan lösa det. Är du orolig för allergiska reaktioner, kan vi prova ut önskad makeup under provtillfället för att utvärdera eventuella reaktioner. Skulle det vara så att det är något du inte tål, löser vi det genom att byta ut eller undvika produkter.


Vet du vilka produkter eller ämnen som du är allergisk eller känslig mot, meddela oss så kan vi förbereda sminket utifrån dina specifika behov.


 

KAN NI ANVÄNDA MITT SMINK?


För att garantera att makeupen håller under fotografering, vigsel och kvällsfest använder vi oss helst av våra produkter. Vi rekommenderar därför att vi provar ut dina önskemål med våra produkter under provtillfället så att du kan se om du upplever några skillnader. Skulle du ändå välja att använda dina produkter går det självklart bra, men då kan vi inte garantera att det håller lika bra även om vi gör vårt bästa för att få till samma resultat.



KAN NI CONTOURING?


Ja. Det är en metod som vi mer eller mindre använder oss av vid alla sminkningar - förutom när kunder uttryckligen påpekar att de inte vill ha det. Många makeupartister har nog fått frågan likväl som inspirationsbilder på Kim Kardashian. Contouring innebär kortfattat att med makeup (skuggningar och highlight) framhäva, förstora alternativt förminska drag - konturerna - i ansiktet.



KAN JAG KOMMA TILL ER?


Några av makeupartisterna i vårt team har möjlighet att ta emot i hemmet eller på salong under provtillfället. Hör med din makeupartist. På bröllopsdagen reser vi alla ut till överenskommen plats så att du slipper ta dig någonstans på bröllopsdagen.



HUR GÅR PROVTILLFÄLLET TILL?


Provtillfället är till för att du ska få provat makeup och ev hårstyling inför din bröllopsdag. Vi träffas i god tid inför ditt bröllop för att gå igenom dina önskemål så att makeup och hårstyling blir som du önskar och du kan känna dig trygg med resultatet.


Provtillfället tar allt mellan 2-4 h beroende på vad det är för tjänst du bokat och hur bestämd du är när det gäller dina önskemål. Vissa har en klar och tydlig idé, medan andra inte alls vet vad de önskar sig. Oavsett, är det här tillfället till för att både du och din MUA ska få en tydligare bild över vad du klär i och känner dig bekväm i. För oss är det därför viktigt att du är ärlig och öppen med vad du tycker. Vet du inte hur du vill ha det, var tydlig med hur du inte vill ha det. Vi finns där för att ge dig tips, råd och förslag.



NÄR BÖR PROVTILLFÄLLET PLANERAS IN?


Vi rekommenderar att vi träffas senast ca 4-8 veckor innan bröllopsdagen. Det är inte bra om det går alltför lång tid mellan provtillfället och bröllopet eftersom dina önskemål, tider och annan planering kan komma att ändras.



BEHÖVER JAG KÖPA IN NÅGOT INFÖR PROVTILLFÄLLET ELLER BRÖLLOPET?


Inför provtillfället behöver du inte köpa in något. Provtillfället är till för att du ska få provat dina önskemål både vad gäller makeup och hårstyling. Skulle det vara så att något saknas för att vi ska kunna uppnå det resultat du önskar så kommer vi tillsammans överens om hur vi ordnar det då.


Inför bröllopet rekommenderar vi att du köper in ett läppstift/läppglans - om du inte redan har ett som du tycker om och vill använda - så att du kan fylla på det under dagen efter måltider, inför fotografering osv. För att du ska hitta rätt, provar vi fram en färg/nyans under provtillfället som du kan utgå från vid ett ev köp. Vet du med dig att du lätt blir glansig i ansiktet, rekommenderar vi även att du köper in ett löspuder alternativt blotting papers. Är det så att du önskar något utöver basprodukterna som t ex löshår, accessoarer eller en mascara i ett visst märke, köper du in det själv.



BEHÖVER JAG LÖSHÅR? KAN NI SÄTTA I DET?


Det är en smaksak och beror helt på din hårtyp och hur du önskar dig hårstylingen. Om du inte brukar använda löshår, rekommenderar vi att vi provar hårstyling/uppsättning på provtillfället för att göra en bedömning. Önskar du använda löshår med clips, sätter vi gärna i det.



INGÅR LÖSHÅR?


Nej, löshår ingår inte, men vi sätter såklart gärna i det utan någon extra kostnad.



SÄLJER NI LÖSHÅR?


Nej, det gör vi inte. Om du önskar använda löshår, rekommenderar vi att du tittar in på Rapunzel så att du kan få hjälp med rätt nyans och längd.



HUR LÅNG TID TAR STYLINGEN PÅ BRÖLLOPSDAGEN?


Vanligtvis avsätter vi ca 2-3 h för styling på bröllopsdagen, men det beror på vad det är som ska göras. Under provtillfället får din makeupartist en bättre uppfattning om hur lång tid stylingen kan komma att ta och ni kan tillsammans lägga upp en plan för dina förberedelser.



VAD ÄR DET FÖR SKILLNAD PÅ BRUDMAKEUP & HÅR OCH MAKEUP & HÅR?


Ska du gifta dig och önskar makeup och hårstyling, är det brudpaketet som gäller och då ingår valfri hårstyling eller uppsättning. Priserna som du finner under rubriken "Övriga tjänster", bl a makeup och hår, gäller tärnor och övriga gäster. I den tjänsten ingår valfri enklare hårstyling/uppsättning. Har du frågor och funderingar om hårstyling, hör med din personliga makeupartist.



OM VI ÄR FLERA SOM VILL HA HJÄLP INFÖR BRÖLLOPET, KAN NI ORDNA DET?


Är det så att dina tärnor eller andra gäster har önskemål om att få hjälp med makeup och hårstyling, ser vi till att vi är flera makeupartister på plats. Meddela oss gärna redan om det i samband med din bokningsförfrågan eller kontakta din personliga makeupartist snarast möjligt så att vi kan undersöka tillgängligheten i teamet.


 

VAD HAR NI FÖR ERFARENHET AV BRÖLLOP?


Alla som ingår i teamet har tidigare erfarenhet av arbete med bröllop. För en presentation av Brudmakeup.se's professionella team och för att se respektive makeupartists bröllopsportfolio, klicka in här.


 

VARFÖR SKA JAG BETALA HANDPENNING?


För att vi ska kunna garantera önskat datum och bokningen ska bli bindande tar vi ut ett förskott på betalningen. Handpenningen är en trygghet och garanti. För mer information handpenning och andra bokningsvillkor, läs här.

 


KAN JAG FÅ RABATT?


Vi ger inga rabatter på vare sig makeup, hårstyling eller resa. Aktuell prislista finner du här.åne, Helsingborg, Malmö, Lund, Österlen, Mölle, Båstad


VAD HÄNDER OM MIN MAKEUPARTIST BLIR SJUK?


Om din makeupartist skulle bli sjuk eller något annat oförutsett skulle inträffa, gör vi allt vi kan för att försöka hitta en ersättare i teamet och för att stylingen blir enligt dina önskemål. Skulle någon i teamet inte vara tillgänglig, har vi ett stort nätverk med makeupartister som vi kan vända oss till vid behov. Erlagd avgift för arbete som inte utförts återbetalas. För mer information och villkor, se här.



Vilken otroligt proffsig och härlig person, denna Sofia!


Kunde inte varit mer nöjd och glad att jag anlitade henne för både make-up och hår till bröllopet! Tog sig tid att känna av vad jag ville, vi provade oss fram, ändrade tills vi båda blev nöjda, hjälpte till med allt man bad om och höll mina nerver i schack! Både hår och makeup satt hela dagen och även dottern kände sig som en prinsessa då hon gjorde hennes hår också.


Kan varmt rekommendera henne!


- Nina -